Students


Graduates

Nikola Tláskalová

Bananas

Téma reflexe postavení banánu ve společnosti se může zdát banální, avšak asociace spojené s konzumací tohoto ovoce dalece přesahují do sociologických i psychologických rovin. Podle jistých neseriózních průzkumů se až 93% žen stydí jíst banán na veřejnosti a muslimské ženy jsou dokonce od „falických“potravin odrazovány duchovními představiteli. Chápání banánu jako sexuálního odkazu jistě přispěla také některá umělecká díla, kupříkladu Warholovy svléknuté banány nebo porno performace Natalie Lach-Lachowicz. Mohlo by se zdát, že kapitola banánů je již uzavřena, s tím se však nemohu ztotožnit. Banány proto nabízejí pohled na problematiku banánu z druhé strany, snaží se jej opět „zasexuálnit“ a vrátit ho zpět na strom, kam patří. Kdybychom totiž zmiňovanou sexuální konotaci brali do důsledku, jak by pak vyzněly třeba takové banánky v čokoládě, fronty na banány, banánové republiky, antistresové banány, nebo půjčovna banánů v přímořských letoviscích? Instalace souboru obsahuje portrétní a produktové fotografie, video záznam promítaný z projektoru a rodinné fotografie v elektronickém rámečku. Součástí expozice bude také banánová instalace a zvuková nahrávka. Novým elementem doplňujícím expozici jsou snímky z voyeuristického pozorování těch 3% žen, které se nestydí. Soubor může budit dojem absurdity celého sexuálního klišé a nabádat k reinterpretaci přeceňované symboliky banánu. Snad alespoň na chvíli vystřízlivíme z jisté davové chlípnosti a přehodnotíme, zda je vůbec za co se stydět.